La saviesa i les dades
Article de Fernando Pérez Blasco
Publicado por opoveda
miércoles, 20 de abril de 2016 a las 14:40
Vaig sentir fa un temps:
On està la saviesa?
Amagada en el coneixement.
On està el coneixement?
Amagat en la informació.
On està la informació?
Amagada en les dades.
En l’àrea de la visió de la gestió des de la Direcció, generalment quan una empresa naix i comença a desenvolupar-se, li són suficients unes poques dades de gestió clau; la prioritat és l'expansió. En este moment l’empresa, respecte d'esta visió de la gestió, està en «A» (vore gràfic adjunt).
Quan les operacions ja adquireixen unes dimensions i una amplitud, és molta la informació de què es comença a fer ús, sense tindre encara un patró ordenat de dades per a la seua anàlisi (B). Veiem els arbres, i de vegades veiem un poc el bosc, però requereix gran treball.
És en este moment quan procedim a ordenar per poder tindre el coneixement (C). El treball «manual» per a facilitar la visió de l’empresa disminueix notablement, amb ús de grans ferramentes i reportings. No obstant això, pot arribar a ser costós per a la Direcció de l’empresa arribar a conclusions senzilles i desbordar-nos l’anàlisi.
El cercle es completa quan hem pogut o sabut convertir el complex en senzill i passar a la saviesa (D). Però per això cal recórrer ordenadament els passos anteriors. I és un camí que no es recorre immediatament ni és tan fàcil d’aconseguir.
Per la meua experiència, m’atreviria a dir que la majoria de les pimes estan en B intentant el camí cap a C, que les avantatjades estan ja en C, i que només unes poques que han dedicat atenció i consciència a este procés estan arribant o han arribat a D.
Això no importa. Passar a un estadi superior en este procés ja suposa un avanç exponencial. I crec que arribar al coneixement en C ja és un gran èxit.
Us contaré dos casos reals, sense noms.
Vaig tindre un projecte en una empresa de servicis de referència a la província que tenia tants reports, pantalles, indicadors i anàlisis suportats en una gran ferramenta de B, que em van cridar amb l’objectiu de simplificar en outputs resum perquè la Direcció poguera tindre conclusions clares (pose un quadre de comandaments d’un 747 en un cotxe i sabrà a què em referisc).
També vaig conèixer una empresa de retail de la província d’àmplia implantació nacional que enviava a cada gerent de botiga un magnífic dossier mensual amb tota la informació de gestió disponible... i els gerents s’ennuegaven en la seua di-gestió.
En qualsevol cas, en ambdues empreses el més difícil ja estava fet.
Tornant al principi, i concloent:
El pas més costós és el de B a C. Es necessiten ordre, procediment, transversalitat i sistemes. En arribar al coneixement, passar al senzill és només una qüestió de plantejar-s’ho i anar a per ell.
P.D.1: Com molts de vosaltres haureu descobert, els quatre nivells de l’aprenentatge serveixen per a explicar moltes coses.
P.D.2: Un altre dia parlarem d’escenaris on pot passar que es tinga una bona ferramenta de sistemes de gestió però que la seua alimentació no siga sana.
Fernando Pérez Blasco.
Consultor de Planificació i Control de Gestió.
20/04/2016 14:40 | opoveda